Det foregår til en hver til ulike store og små prosjekter og satsninger av forbigående art, som skal bidra med utvikling og læring i de tilbud og tjenester vi har opp mot målgruppen i kommunen vår. Målet er å se sammenhenger og dra nytte av hverandre i slike prosesser, til det beste for målgruppen.

Her finner du informasjon og oversikt over noe av det som har skjedd og skal skje i de aktuelle prosjektene og satsningene under En trygg og god oppvekst i Steinkjer – for alle.

Inkluderingsstrategien i Steinkjer kommune

Strategien omfatter i utgangspunktet tre fokus- eller satsingsområder, fem måleindikatorer og sju strategipunkter

Strategi og handlingsplan for inkludering er et instrument for å bidra til å sikre fokus på inkluderingsperspektivet i all planlegging og praksis – i prinsippet hos alle aktører i Steinkjersamfunnet.

Alle innbyggere i Steinkjer skal føle seg inkludert og ivaretatt uavhengig av identitet og bakgrunn, og alle innbyggere og samfunnsaktører spiller en viktig rolle i å bidra til dette.

Satsingsområder

  1. Steinkjer som inkluderende kommune  gjennomgående tiltak
  2. Forebygging og tidlig hjelp – såvel universelle tiltak som selektive tiltak rettet mot utsatte barn og familier
  3. Arbeidstilbud til utsatte grupper – med vekt på tilbudet til ungdom

Kompetanseløftet - PPT og laget rundt barnet

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Kompetanseløftet skal bidra til at alle ansatte som er i «laget rundt» barn og elever, har tilstrekkelig
kompetanse for å kunne fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle.

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson): Maria Helen Saxhaug

Tidsperiode: Fra 2023

Evaluering

TETT PÅ - PPT

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Forskningsprosjektet Tett på er et samarbeid mellom Geminisentermedlemmene NTNU Samfunnsforskning, Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring og forskningsinstituttet NIFU. Arbeidet foregår i samarbeid med kommunene Trondheim, Aurskog-Høland og Steinkjer. Prosjektet er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Les mer om prosjektet her.

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson):Maria Helen Saxhaug

Tidsperiode: 2022-2026

REKOM / DEKOM

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Rekom: Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage

Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Målet er å sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet.

I ordningen overføres statlige midler til kommunene og fylkeskommunene via Statsforvalter og skal stimulere til kvalitetsutvikling i skolen. Midlene skal gi grobunn til langsiktig samarbeid mellom kommunene og universitets- og høgskolesektoren.

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson): Heidi Ruth Alstad (rekom) og ? (dekom)

Tidsperiode

Evaluering

Koordinatorteam for barn og unge

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson): Marte Haugland

Tidsperiode: 

Evaluering: 

FACT Ung (Flexible Assertive Community Treatment)

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Flere undersøkelser viser at ungdom med sammensatte og alvorlige problemer ikke alltid får den hjelpen de trenger av det ordinære tjenesteapparatet. Ofte mangler det et tverrfaglig, helhetlig perspektiv i oppfølgingen. FACT Ung skal hjelpe unge som faller mellom alle stoler.

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson): 

Tidsperiode: 

Evaluering: 

Ungdom som ressurs - Midt-Norge

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Ungdom som ressurs i Midt Norge er et pilotprosjekt og et samarbeid mellom Norsk kulturskoleråd og Sparebank 1 SMN​. Piloten setter fokus på inkludering og utenforskap av barn og unge i fem kommuner i Trøndelag og Møre og Romsdal. Hovedmålet for piloten er å gi ungdom tilgang på relevante lavterskeltilbud for en bedre inkludering i det lokale kulturlivet. Og å skape et relevant, inkluderende kulturtilbud med utgangspunkt i de unges egne ønsker og behov, der de selv aktivt bidrar til å skape kultur- og aktivitetstilbud.

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson): Svein Kåre Haugen

Tidsperiode: 

Evaluering: 

Alternativt skoletilbud

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Steinkjer kommune, sektor skole oppretter et pilotprosjekt på alternativ spesialundervisning. Prosjektet er tilknyttet Steinkjer ungdomsskole. . Prosjektet går ut på å jobbe fram en undervisningsmetode og praksis som ivaretar elever med særlige behov for tilrettelegging. I prosjektet skal man jobbe frem tydelige retningslinjer for intern praksis. Ideen om en inkluderende praksis skal også være fremtredende i arbeidet. Sentralt i prosjektet vil være samarbeid med andre faginstanser i etat oppvekst og inkludering og deling av kompetanse med andre skoler i kommunen.

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson)

Tidsperiode

Prosjektet har 2 års varighet og er en del av det politisk initierte prosjektet “En god Steinkjerskole”

Evaluering

Styrket enhet - Autisme

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Steinkjer kommune skal styrke sitt tilbud til elever med autismespekterutfordringer. Dette skal i første omgang skje gjennom utvikling av kompetanse på området, og utvikling av et godt planfestet, systematisk og faglig begrunnet tilbud til elevene. Det skal jobbes med både faglig og sosial utvikling for elevene. Det er i denne forbindelse lagt et pilotprosjekt til Steinkjer skole, som skal stå for utvikling av tilbudet. Prosjektet har 2 års varighet og er en del av det politisk initierte prosjektet “En god Steinkjerskole”.

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson) 

Tidsperiode

Evaluering

Par-sjekk

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson)

Tidsperiode

Evaluering

Flere farger - integreringstiltak og kultur

Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:

Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson)

Tidsperiode

Evaluering