Det foregår til en hver til ulike store og små prosjekter og satsninger av forbigående art, som skal bidra med utvikling og læring i de tilbud og tjenester vi har opp mot målgruppen i kommunen vår. Målet er å se sammenhenger og dra nytte av hverandre i slike prosesser, til det beste for målgruppen.
Her finner du informasjon og oversikt over noe av det som har skjedd og skal skje i de aktuelle prosjektene og satsningene under En trygg og god oppvekst i Steinkjer – for alle.
Inkluderingsstrategien i Steinkjer kommune
Strategi og handlingsplan for inkludering er et instrument for å bidra til å sikre fokus på inkluderingsperspektivet i all planlegging og praksis – i prinsippet hos alle aktører i Steinkjersamfunnet.
Alle innbyggere i Steinkjer skal føle seg inkludert og ivaretatt uavhengig av identitet og bakgrunn, og alle innbyggere og samfunnsaktører spiller en viktig rolle i å bidra til dette.
Satsingsområder
Kompetanseløftet - PPT og laget rundt barnet
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Kompetanseløftet skal bidra til at alle ansatte som er i «laget rundt» barn og elever, har tilstrekkelig
kompetanse for å kunne fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle.
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson): Maria Helen Saxhaug
Tidsperiode: Fra 2023
Evaluering
TETT PÅ - PPT
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Forskningsprosjektet Tett på er et samarbeid mellom Geminisentermedlemmene NTNU Samfunnsforskning, Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring og forskningsinstituttet NIFU. Arbeidet foregår i samarbeid med kommunene Trondheim, Aurskog-Høland og Steinkjer. Prosjektet er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Les mer om prosjektet her.
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson):Maria Helen Saxhaug
Tidsperiode: 2022-2026
REKOM / DEKOM
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Rekom: Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage
Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Målet er å sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet.
Dekom: Desentralisert kompetanseutvikling
I ordningen overføres statlige midler til kommunene og fylkeskommunene via Statsforvalter og skal stimulere til kvalitetsutvikling i skolen. Midlene skal gi grobunn til langsiktig samarbeid mellom kommunene og universitets- og høgskolesektoren.
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson): Heidi Ruth Alstad (rekom) og ? (dekom)
Tidsperiode
Evaluering
Koordinatorteam for barn og unge
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson): Marte Haugland
Tidsperiode:
Evaluering:
FACT Ung (Flexible Assertive Community Treatment)
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Flere undersøkelser viser at ungdom med sammensatte og alvorlige problemer ikke alltid får den hjelpen de trenger av det ordinære tjenesteapparatet. Ofte mangler det et tverrfaglig, helhetlig perspektiv i oppfølgingen. FACT Ung skal hjelpe unge som faller mellom alle stoler.
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson):
Tidsperiode:
Evaluering:
Ungdom som ressurs - Midt-Norge
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Ungdom som ressurs i Midt Norge er et pilotprosjekt og et samarbeid mellom Norsk kulturskoleråd og Sparebank 1 SMN. Piloten setter fokus på inkludering og utenforskap av barn og unge i fem kommuner i Trøndelag og Møre og Romsdal. Hovedmålet for piloten er å gi ungdom tilgang på relevante lavterskeltilbud for en bedre inkludering i det lokale kulturlivet. Og å skape et relevant, inkluderende kulturtilbud med utgangspunkt i de unges egne ønsker og behov, der de selv aktivt bidrar til å skape kultur- og aktivitetstilbud.
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson): Svein Kåre Haugen
Tidsperiode:
Evaluering:
Alternativt skoletilbud
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Steinkjer kommune, sektor skole oppretter et pilotprosjekt på alternativ spesialundervisning. Prosjektet er tilknyttet Steinkjer ungdomsskole. . Prosjektet går ut på å jobbe fram en undervisningsmetode og praksis som ivaretar elever med særlige behov for tilrettelegging. I prosjektet skal man jobbe frem tydelige retningslinjer for intern praksis. Ideen om en inkluderende praksis skal også være fremtredende i arbeidet. Sentralt i prosjektet vil være samarbeid med andre faginstanser i etat oppvekst og inkludering og deling av kompetanse med andre skoler i kommunen.
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson)
Tidsperiode
Prosjektet har 2 års varighet og er en del av det politisk initierte prosjektet “En god Steinkjerskole”
Evaluering
Styrket enhet - Autisme
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Steinkjer kommune skal styrke sitt tilbud til elever med autismespekterutfordringer. Dette skal i første omgang skje gjennom utvikling av kompetanse på området, og utvikling av et godt planfestet, systematisk og faglig begrunnet tilbud til elevene. Det skal jobbes med både faglig og sosial utvikling for elevene. Det er i denne forbindelse lagt et pilotprosjekt til Steinkjer skole, som skal stå for utvikling av tilbudet. Prosjektet har 2 års varighet og er en del av det politisk initierte prosjektet “En god Steinkjerskole”.
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson)
Tidsperiode
Evaluering
Par-sjekk
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson)
Tidsperiode
Evaluering
Flere farger - integreringstiltak og kultur
Kort info om prosjektet/ målet med prosjektet:
Prosjekteier/prosjektleder(kontaktperson)
Tidsperiode
Evaluering